top of page

ניסויים לחנוכה: 8 ימים 8 ניסויים שכיף לעשות בחנוכה

חג חנוכה הוא אחד החגים הססגוניים ביותר בלוח השנה. בחג חנוכה ניתן למצוא הרבה נקודות משיקות לעולם המדע, ולכן אספתי עבורכם את 8 הניסויים המגניבים ביותר שאפשר לעשות לחג. אז קבלו 8 ניסויים לחנוכה ועוד ניסוי לשמש.

אשליה אופטית אנימציה

הכי כיף לעשות ניסויים בחנוכה

אני באופן אישי מאוד אוהבת את חג החנוכה. לחג חנוכה יש כל כך הרבה מנהגים מיוחדים שהופכים כל אחד משמונת הימים לאירוע חגיגי ומשפחתי. יש בחג החנוכה קצת מכל דבר כל אחד יכול למצוא בו את שהוא אוהב. יש בחנוכה ניסים ונפלאות, שמן ואורות, סופגניות ולביבות ואפילו משחקים ומטבעות.

בשבילנו בשיגעון המדעים, יש בו המון ניסויים מדעיים. עבורנו חג חנוכה הוא ממש חג של מדע. חג חנוכה על שלל מנהגיו מזמן לנו הזדמנות לעורר סקרנות מדעית במגוון חיבורים ונושאים שונים.

במיוחד לכבוד החג אנחנו מתרגשים מאוד להציע לכם ניסויים לחנוכה. חילקנו את הניסויים לכמה נושאים וקטגוריות כדי שתוכלו למצוא בקלות את הניסויים לחנוכה שאהובים עליכם ותוכלו לנסות אותם בעצמכם.

מוכנים? ניסויים לחנוכה יוצאים לדרך:


מדע בחנוכה ניסויים מדעיים לחנוכה
מדע בחנוכה עם שיגעון המדעים

ניסויים לחנוכה: להבה ונרות - בליווי מבוגר בלבד

איך אפשר לדבר על ניסויים לחנוכה בלי ניסויים עם אש.

בחלק זה של ניסויים לחנוכה, נחקור את העולם המרתק של תופעות הקשורות לאש, נבחן מושגים כמו: בעירה ותפקידו הקריטי של חמצן בקיום להבת נרות החנוכה שלנו. ניסויים אלה מציעים הזדמנות ייחודית להבין את המדע מאחורי ריקוד הלהבות המהפנט במהלך חג האורות. חשוב לגשת לניסויי חנוכה אלה מתוך מחוייבות לבטיחות, ולוודא שהם נערכים בהשגחת מבוגר כדי למנוע סיכונים פוטנציאליים. אז בואו נאיר את תכונותיה הקסומות של האש תוך כדי חגיגת רוח חג החנוכה בסקרנות ובזהירות.

בכל הניסויים בחלק זה יש צורך בהשגחה של מבוגר.


1. ניסוי מדליק לחנוכה: ניסוי הלהבה המקפצת

מה צריך לניסוי:

נר

מצית


מה עושים בניסוי:

נדליק את הנר, נמתין כמה דקות נכבה את הנר בנשיפה ומיד נכוון את המצית לעשן המיתמר מעל הנר. התוצאה: הנר נדלק בלי שנגענו בפתיל כאילו הלהבה קיפצה מהמצית לפתיל של הנר.

מה קרה בניסוי:

בשלב הראשון של הניסוי הנר בוער. הבעירה גורמת לאידוי שעווה, אדי השעווה מתרכבים עם החמצן שבאוויר ויוצרים פחמן דו חמצני ואדי מים. בשלב כיבוי הנר נוצר שובל עשן, המורכב מחלקיקי הפחמן שלא נשרפו. חלקיקי פחמן אלה מצליחים להידלק וליצור בעירה מחודשת בעזרת מקור חום. כאשר נקרב את המצית, שהוא מקור החום, לעשן חלקיקי הפחמן שלא נשרפו מצליחים להתחמם ולהצית מחדש את תהליך הבעירה וכך נדלק הנר מחדש.

ניסוי לחנוכה להבה מקפצת
ניסוי לחנוכה: הלהבה המקפצת

2. ניסוי שואב לחנוכה: ניסוי נר המנוף


מה צריך לניסוי:

נר (רצוי נר נמוך) מצית/גפרורים צנצנת זכוכית שקופה

צלחת פלסטיק

מה עושים בניסוי:

נצמיד את הנר לצלחת הפלסטיק. נדליק את הנר. נמתין כמה רגעים. נכסה את הנר עם הצנצנת ונמתין. נשים לב לכמה דברים שמתרחשים: הנר לאט לאט דועך ונכבה. הצלחת נצמדת אל דפנות הצנצנת. נרים את הצנצנת בזהירות ונראה את הפלא הצלחנו להרים גם את הנר והצלחת והם לא נופלים.


מה קרה בניסוי:


רכיב חיוני לתהליך הבעירה הוא החמצן שבאוויר. אם אין חמצן אין בעירה. כאשר אנחנו מכסים את הנר תהליך הבעירה צורך את החמצן שקיים בכלי. כל עוד יש חמצן הנר דולק. ככל שהחמצן בכלי נגמר הלהבה נחלשת עד שנגמר החמצן והלהבה כבתה. איך הצלחנו להרים את הצלחת באוויר? התשובה היא לחץ אוויר. לאחר שנגמר החמצן בכלי השתנה לחץ האוויר וכעת לחץ האוויר מחוץ לכלי גדול מלחץ האוויר שבתוך הכלי. לכן האוויר שמחוץ לכלי ומתחת לצלחת מצמיד את הצלחת לכלי הזכוכית ולמעשה מחזיק את הצלחת באוויר.


ניסויים לחנוכה חמצן דרוש לבערה
ניסוי לחנוכה נר המנוף


3. ניסוי לחנוכה: ניסוי מסננת אש


מה צריך לניסוי:

מסננת מתכת

נר

מצית/גפרורים


מה עושים:

נדליק את הנר ונקרב את המסננת אל הלהבה. מה לדעתכם יקרה? הביטו בלהבה, בניגוד לנוזל שעובר דרך חורי המסננת, הלהבה נמעכת ולא עוברת דרך חורי המסננת.

מה קרה בניסוי:

חמצן הוא מרכיב הכרחי לתהליך הבעירה. להבת הנר צורכת חמצן בצורה מתמשכת. המסננת חוסמת את זרימת האוויר הדרושה לבעירה, מה שמוביל לכיבוי להבת הנר. האפקט החזותי של הלהבה "נמעכת" הוא תוצאה של שיבוש צורת הלהבה הרגילה צורת החרוט, בעקבות שינוי דפוסי זרימת האוויר על ידי נוכחות המסננת.

ניסויים לחנוכה צורת הלהבה
ניסוי לחנוכה מסננת אש


4. ניסוי זיקוקים לחנוכה: ניסוי שפריץ אש

מה צריך לניסוי:


נר

קליפה טרייה של פרי הדר

מצית/גפרורים


מה עושים:


נדליק את הנר. ניקח קליפה של פרי הדר. ממרחק של כמה ס"מ מהלהבה נקפל את הקליפה ונלחץ עליה כך שנכוון אל הלהבה את מתז השמן האתרי מהקליפה.

מה קרה בניסוי:

פירות הדר, כמו: תפוז, לימון, קלמנטינה, מכילים שמנים אתריים בקליפות שלהם. שמנים אלה אחראים לניחוח האופייני של פירות ההדר.

השמנים האתריים בקליפות הדרים מכילים לעתים קרובות תרכובות דליקות, כגון פחמימנים.

כאשר סוחטים את הקליפה, טיפות זעירות של שמנים אלה משתחררות לאוויר.

במגע עם הלהבה של הנר טיפות שמן עדינות אלה מתאדות ועוברות בעירה.

כאשר הטיפוניות הללו בוערות אנחנו רואים ניצוצות.

לניצוצות בדרך כלל משך בעירה קצר, כיוון שכמות השמן הדליק המשתחררת מסחיטת קליפת ההדרים מוגבלת.

ברגע שהשמן הזמין נצרך, הניצוצות מפסיקות, והלהבה חוזרת למצבה הרגיל.


ניסויים לחנוכה עם אש
ניסוי לחנוכה שפריץ אש

אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים


5. ניסוי מסחרר לחנוכה: ניסוי מערבולת אש

ניסוי שפחות ניתן לעשות עם חומרים שיש בבית אבל בכל זאת החלטתי להוסיף אותו. הניסוי הזה מדגים בצורה ויזואלית מאוד יפה את התפקיד של החמצן בבעירה והוא גם מתכתב עם הניסוי הקודם ניסוי מסננת אש.

לחצו על הסרטון וראו כיצד הלהבה מסתחררת.

מה קרה בניסוי:

הלהבה ניזונה מהחמצן שבאוויר. כאשר אנחנו מסובבים את הסחרחרת האוויר נכנס לתוך הכלוב בצורת מערבולת ולכן הלהבה כאילו נעה בעקבות החמצן ומסתחררת. לאן שהחמצן מגיע גם הלהבה תגיעה. תופעה דומה ניתן לראות במצבי שרפה כאשר להבות אש עוברות ביחד עם הרוח והאש מדלגת מעץ לעץ.






ניסויים לחנוכה: אור ואשליות אופטיות

בחלק זה של ניסוים לחנוכה אנו יוצאים למסע החוקר את קסם האור והאשליות האופטיות. ניסויי חנוכה אלה מאירים לא רק את הנרות החגיגיים, אלא גם את עקרונות האופטיקה המרתקים המעצבים את האופן בו האור ותכונותיו משפיעים על הראייה שלנו. בואו נחגוג את חג האורות על ידי חשיפת מסתורי הקסם החזותי במחקר פלא האופטיקה ואשליות אופטיות.


6. ניסוי מתהפך לחנוכה: ניסוי נר משנה כיוון


מה צריך לניסוי:

כוס זכוכית שקופה

מים

ציור של 2 נרות טושים או צבעים


מה עושים:

נוריד את הקובץ המצורף ונדפיס אותו -לחצו על הורדה

שיגעון המדעים נרות חנוכה ניסוי
.pdf
הורידו את PDF • 20KB

נצבע את הנרות שבדף כל נר בצבע שונה

נניח את הציור מאחורי הכוס נביט על הנרות דרך הכוס ונתחיל למלא את הכוס במים. ראו הנרות החליפו מקום.

מה קרה בניסוי:


"חוק סנל" מוכיח שאור נע במהירות שונה דרך חומרים שונים. האור משנה את מהירות התנועה שלו כאשר הוא עובר מהטווח של האוויר לטווח של המים. שינוי המהירות הזה גורם לשינוי בזווית התנועה של גלי האור. תופעה המכונה שבירה. כאשר האור נע מהתמונה של הנרות דרך האוויר אל תוך המים ושוב דרך האוויר אל העין שלנו הוא עובר תהליך שבירה שגורם לתמונה להיראות כאילו היא הפוכה. תופעה זו היא אשליה אופטית שגורמת לעין שלנו לראות את התמונה הפוכה מהמציאות.


ניסוי לחנוכה חוק סנל
ניסוי לחנוכה נר משנה כיוון

7. ניסוי מהסרטים לחנוכה: ניסוי נר מהסרטים

מה צריך לניסוי:

טושים או צבעים

קובץ להדפסה קש סלוטייפ

דבק סטיק


מה עושים בניסוי:

נוריד את הקובץ המצורף ונדפיס אותו -לחצו על הורדה

שיגעון המדעים נר דולק אשליה אופטית
.pdf
הורידו את PDF • 315KB

למעבר להוראות להכנת האשליה אופטית של סרט אנימציה לחצו על הקישור.



8. ניסוי צבעוני לחנוכה: ניסוי להבה מחליפה צבעים

מה צריך לניסוי:

ניסוי הכי קל.

לא צריך חומרים מיוחדים רק את העיניים שלנו.


מה עושים:

לחצו על הקישור למעבר להוראות ניסוי אשליה אופטית


ניסויים לחנוכה: עמילן ותפוח אדמה

ברור שחייבים בניסויים לחנוכה גם ניסויים שקשורים בתפוח אדמה הכוכב של הלביבות. בניסוי לחנוכה נחקור את תכונותיו של תפוח האדמה ונשתמש בנפלאות המדע כדי לייצר את מאכלי החג הכי טעימים. מאחלת לכם המון הנאה וסקרנות טעימה.

9. ניסוי טעים לחנוכה: ניסוי משאבת המלח

מה צריך לניסוי:

סכין

מלח

כפית קטנה (אם יש כפית פריזיאן)

תפוח אדמה (לא מבושל!)


מה עושים:

הניסוי משאבת המלח יעזור לנו גם בניסוי הטעים להכנת לביבה מושלמת. לחצו על הקישור וגלו את סודות הכנת לביבה תפוחי אדמה קריספית בעזרת נפלאות המדע




אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page