top of page

לכבוד יום הולדת 95 למיקי מאוס נברר איך עושים סרט אנימציה

מיקי מאוס, דמות האנימציה האהובה, חוגג השנה ציון דרך יוצא דופן 95 שנה להופעת הבכורה שלו. לכבוד יום ההולדת לאייקון האנימציה מיקי מאוס, נחגוג לו כמיטב המסורת המדעית ונצא לגלות איך עושים סרט אנימציה ומה הקשר לאשליות אופטיות. וכמובן גם הכנו לכם ניסוי כיפי והפעם גם אומנותי. ניסוי אשליה אופטית בתנועה.

אשליה אופטית אנימציה

הופעת הבכורה של מיקי מאוס

מיקי מאוס ערך את הופעת הבכורה שלו בסרט המצויר "ספינת הקיטור וילי" ב-18 בנובמבר, 1928. למרות שהסרט ערך רק 7 דקות, הוא שינה לחלוטין את עולם האנימציה. הסרט נוצר על ידי וולט דיסני בשיתוף עם האנימטור אוב אייוורקס. הסרט היה חדשני מאוד לתקופתו וכלל מספר חידושים כשהמשמעותי מבניהם הוא סאונד מסונכרן, צלילים וקולות ליווי מתואמים עם התנועה, המשלימים את האנימציה. יש לזכור שהתקופה היא תור הזהב של הסרט האילם כמו סרטי צ'ארלי צ'אפלין. הסרטים באותה עת היו בלי קול רק כתוביות וליווי נגינת פסתנר ברקע. בסרט האנימציה החדשני הדמויות הפיקו צלילים מסונכרנים שיצרו אשליה כאילו הן מדברות. הופעתו הראשונה של מיקי מאוס בסרט הקצר חוללה מהפכה בתעשיית האנימציה. מיקי מאוס הפך לסמל של וולט דיסני והייתה לו השפעה עמוקה על תרבות הבידור בכלל ועל האנימציה בפרט. היכולת של הדמות לא לדהות עם השנים ולהצליח לשגשג למרות השפעות הזמן הובילו להפיכתו של מיקי מאוס לסמל ואייקון עולמי.


אשליה אופטית סרט מצוייר

המאבק על זכויות היוצרים של הדמות המצוירת

חוק זכויות היוצרים משנת 1790 התיר שמירה על זכויות יוצרים למשך 14 שנה ואפשרות חידוש ל-14 שנה נוספות אם הדמות ממשיכה להופיע. במשך השנים עודכן החוק ונכון להיום זכויות יוצרים נשמרות ל-95 שנה. מה שאומר שבתחילת שנת 2024 יפוגו זכויות היוצרים על הדמויות מהסרט המיתולוגי. ייתכן מאוד שבקרוב נראה מאבק משפטי על זכויות היוצרים של מיקי מאוס. אך יש לציין שזכויות היוצרים האלה מתייחסות רק לדמות המיתולוגית כפי שהיא מוצגת בסרט הראשון "ספינת הקיטור וילי" כל שינוי שנעשה בה מאז פתח זכויות יוצרים חדשות.



מי היה וולט דיסני ומהי תרומתו לסרטי אנימציה

וולט דיסני נולד בשיקגו, אילינוי, בשנת 1901. הוא החל את הקריירה שלו כאנימטור בחברת "אולפני ההנפשה של האחים פרקינס". בשנת 1923, יחד עם אחיו רוי, הוא הקים את חברת "אולפני וולט דיסני".

וולט דיסני היה דמות יוצאת דופן בתעשיית האנימציה. הוא היה חלוץ בתחום, הוא פיתח טכניקות חדשות שהפכו את האנימציה לפופולרית יותר ויותר. דיסני היה גם אדם בעל דמיון עשיר ויכולת יצירתית יוצאת דופן. הוא היה אחראי ליצירת כמה מהדמויות האהובות ביותר בהיסטוריה של האנימציה, כולל מיקי מאוס, דונלד דאק, גופי ועוד. הוא גם היה הראשון שהפיק סרטי אנימציה באורך מלא, כמו "שלגיה ושבעת הגמדים" (1937), "פנטסיה" (1940), ו"היפהפייה הנרדמת" (1959).

אחת הסיבות העיקריות להצלחתו של דיסני הייתה יכולתו ליצור דמויות שאנשים יכולים להזדהות איתן. הוא הבין את החשיבות של יצירת דמויות שהן גם מצחיקות וגם מעוררות השראה. דיסני גם היה אדם בעל חזון. הוא ראה את הפוטנציאל של האנימציה להיות יותר מאשר סתם מדיום בידור. הוא האמין שהאנימציה יכולה להעביר מסרים חשובים ולחנך את הציבור. דיסני הצליח להגשים את החזון שלו. הוא יצר סרטי אנימציה רבים שהפכו לקלאסיקות פופולריות, והוא השאיר חותם משמעותי על תעשיית הבידור.

בנוסף, וולט דיסני הקים את פארק השעשועים המפורסם "דיסנילנד" וייסד את אחת החברות הרווחיות בהיסטוריה הנושאת את שמו. ניתן להמחיש את ההישג האדיר לעולם האנימציה וכיצד הוא הביא את אומנות האנימציה לקצה גבול היכולת בעובדה שוולט דיסני היה מועמד 59 פעמים לפרס אוסקר וזכה ב-22 פרסים, ארבעה מהם בשנה אחת. כל אלו הם שיאים שטרם נשברו.

איך עושים סרט אנימציה

איך עושים סרט אנימציה - העקרונות המדעיים


שלבי יצירת סרט אנימציה

ההיסטוריה של האנימציה מתחילה בטכניקות עתיקות, אך צורת האנימציה המוכרת החלה במאה ה-17 עם מכשיר שנקרא "פנס הקסם". גירסה מתקדמת של מכשיר "פנס הקסם" המציא אחד מחלוצי האנימציה הצרפתי בשנת 1868 המכשיר יצר אשליית תנועה בעזרת סדרת תמונות מצוירות שנפרסו על גבי גלגל. סיבוב של הגלגל יצר אשליה של תנועה פשוטה כמו סוס רץ או דמות קופצת.

המפתח ליצירת סרט אנימציה הוא תהליך הפיכה של תמונות בודדות לתמונה מלאה בתנועה. כאשר הקרנה מהירה של תמונות בודדות עם שינויים קטנים בין תמונה לתמונה יוצרת אשליה של תנועה.

התהליך הוא ארוך שדורש מספר שלבים: לדוגמה על מנת לייצר סצנה פשוטה בה מיקי מאוס מטייל ביער צריך לצייר כל תנועת הליכה בנפרד כל תמונה מועברת לנייר שקף התמונות מוקרנות על רקע היער ומצולמות במצלמה כך מוסיפים צילום לצילום רצף הצילום של הציורים האלה יוצר בסופו של דבר אשליה של הליכה של מיקי מאוס ביער.

כדי להמחיש את ההשקעה הרבה לייצר סרט אנימציה באורך 7 דקות "ספינת הקיטור וילי" נדרשו 10 ציירים שעבדו במשך כשנה על הפקת הסרט. שציירו מאות ציורים לכדי 24 פריימים שכל פריים מכיל 12 תמונות בשנייה.

אשליה אופטית סרט אנימציה

העקרונות המדעיים שמאפשרים לנו לראות סרט אנימציה

היכולת האנושית שלנו ליהנות מסרט אנימציה ומסרטים בכלל היא שילוב של מספר מנגנונים. מנגנונים שקיימים במוח ומנגנונים פיזיולוגיים שנמצאים בעין. היכולת שלנו לראות סרט אנימציה טמון בתכונות מסוימות הקיימות בעין האנושית ולא קימות בכל בעלי החיים. לדוגמה זבוב שיסתכל על סרט מצויר יראה אוסף של תמונות שעוברות ביניהן בהילוך איטי ולא יראה אותן כרצף תמונות שנעות. העין של זבוב לעומת העין האנושית קולטת מספר רב יותר של תמונות בשנייה. לכן כמעט תמיד, נפספס זבוב שנרצה לתפוס אותו כי הוא רואה את התנועה המהירה שלנו כמו הילוך איטי ומספיק לנוע הרבה לפנינו.

המוח האנושי מעבד מידע חזותי שמגיע אליו דרך העיניים. כאשר אנו צופים בסרט אנימציה, העיניים שלנו רואות רצף של תמונות סטילס המוקרנות במהירות אחת אחרי השנייה שיוצרות אשליה של סרט. מספר תהליכים המתרחשים במוח ובעין מחברים את התמונות המהירות לסרט הנע בצורה חלקה כך למעשה המוח שלנו הוא המאפשר לנו ליהנות מסרטוני אנימציה.



אשליה אופטית מדמה תנועה
אשליה אופטית גורמת לנו לראות את המעגלים זזים. התחושה גוברת אם מזיזים את הראש

קיימים שני מנגנונים עיקריים במוח שלנו שיוצרים את אשליית הסרט: תופעת פאי והשהיית תמונה.

תופעת פאי - Phi Phenomenon - אשליה אופטית שמאפשרת לנו לראות תנועה בסדרה של תמונות סטטיות. כאשר שתי תמונות מוצגות במהירות זו אחר זו עם חפיפה קלה, המוח מפרש זאת כתמונה אחת בתנועה. המוח שלנו מחבר את התמונות הללו יחד, ויוצר את התחושה של תנועה חלקה.

השהיית תמונה - Image Persistence - תופעה פיזיולוגית של העין והמוח להמשיך ולראות תמונה לפרק זמן קצר לאחר שהיא נעלמה. תופעה זו יוצרת עבורנו אשליה של המשכיות ותנועה. תופעה זו מאפשרת לנו לראות תמונה במשך כמה רגעים לאחר שהיא הוסרה מהעין. היא נוצרת על ידי כך שתמונה נשארת על הרשתית שלנו למשך כמה רגעים לאחר שנעלמת.

שני המנגנונים הללו פועלים יחד ותורמים ליכולת ליצור אשליה אופטית של תנועה מתמדת מתוך תמונות סטטיות.

האשליה האופטית של סרט אנימציה בעזרת המנגנונים במוח והעין האנושית מתבסס על מספר תהליכים המתרחשים בו זמנית ביניהם: איחוד חזותי - Visual fusion - המוח מאחד את התמונות הבודדות לתנועה רציפה. תהליך המתרחש באונה העורפית-הקדמית. השהיית תמונה- Image persistence - הרשתית שומרת את התמונה למשך פרק זמן קצר לאחר שהיא נעלמת, מה שיוצר רושם של רצף. מילוי פערים - Gap filling - המוח ממלא את הפערים בין התמונות ומדמה תנועה חלקה יותר. זיכרון חזותי קצר טווח- Short-term visual memory - המוח זוכר את התמונה הקודמת ומשלב אותה עם התמונה הנוכחית.


העיקרון המדעי של השהיית תמונה ועיבוד מידע חזותי על ידי המוח ממלאים תפקיד מכריע באופן שבו אנימציה נקלטת וההשפעה שלה על הקוגניציה והתחושות של הצופה.


פנס הקסם יצירת אשליית תנועה
פנס הקסם יצירת אשליית תנועה


השפעות קוגניטיביות של צפייה בסרטי אנימציה

כאשר אנו צופים בסרטים מצוירים, המוח שלנו מעבד רצף מורכב של תמונות, תנועות, צבעים וצלילים. הבנת מדעי המוח שמאחורי התהליך הזה שופכת אור על האופן שבו לסרטי אנימציה יש השפעה פסיכולוגית משמעותית על הצופים. צפיה בסרטי אנימציה יכולה להשפיע עלינו מעבר להנאה והבילוי בצפייה בסרט:

תפיסה ועיבוד עצבי - כאשר אנו צופים בסרטים מצוירים, המוח שלנו עוסק בשילוב של גירויים חזותיים ושמיעתיים, אשר יכולים להשפיע על התפיסה והעיבוד העצבי שלנו. דמויות מצוירות חינוכיות ממנפות את כוח ההשפעה של האנימציה ויכולות ללמד ביעילות נושאים מורכבים על ידי הפעלת מערכת הזיכרון החזותי והשמיעתי, וכך מחזקות את תהליך הלמידה.

השפעה על ילדים – דמויות מצוירות ממלאות תפקיד חיוני בהתפתחות הילדות, ומאפשרות לילדים ללמוד על העולם, רגשות, פתרון בעיות ושיעורי חיים שונים. הם יכולים להקל על דיונים בנושאים רחבים ולתרום להתפתחות לשונית, קוגניטיבית, חברתית-רגשית ופיזית אצל ילדים.

תגובה נפשית והתנהגות - מחקרים הראו כי דמויות מונפשות יכולות להשפיע על התנהגותם ותגובתם המנטלית של ילדים, כאשר יותר מ-60% מהילדים מפגינים התנהגות שונה לאחר צפייה בסרטים מצוירים.

לדמויות מצוירות יכולות להיות השפעות חיוביות ושליליות על ילדים, והן להשפיע על רכישת שפה, התפתחות קוגניטיבית והתנהגות חברתית.

בריאות הנפש - לסרטים מצוירים יכולה להיות השפעה חיובית על בריאות הנפש על ידי שיפור התמודדות עם תחושות תסכול, עלייה בתחושת אופטימיות ובטחון להתמודדות עם פתרון בעיות. סרטי אנימציה יכולים להפחית תחושות חרדה ודיכאון, ולספק הפגה מדאגה או תחושת עצב.

תשומת לב וריכוז - סרטי אנימציה בקצב מהיר נקשרו להשפעות שליליות פוטנציאליות על תשומת הלב והשליטה העצמית של ילדים, אנימציות תזזיתיות מסוימות יכולות לפגוע ביכולת הריכוז והמיקוד.

הצפייה בסרטים מצוירים כוללת יחסי גומלין מורכבים של תהליכים חזותיים, שמיעתיים וקוגניטיביים, המשפיעים על תפיסה, התנהגות ורווחה נפשית. הבנת הדינמיקה הזו יכולה לעזור להורים, מחנכים ויוצרי תוכן לרתום את הפוטנציאל של סרטים מצוירים כדי להשפיע באופן חיובי על התפתחות הילדים ושיפור תחושת האושר שלהם.



אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים


ניסוי אשליה אופטית של תנועה

ניסוי זה יוכל להמחיש לנו איך עושים סרט אנימציה וכיצד אשליה אופטית של תנועה מאפשרת לנו ליהנות מסרט מצויר. מה צריך לניסוי:

החומרים הדרושים לניסוי אשליה אופטית סרטון אנימציה:


החומרים לניסוי מדעי אשלייה אופטית

מה עושים בניסוי:

נוריד את הקובץ המצורף ונדפיס אותו -לחצו על הורדה

ניסוי אשליה אופטית שיגעון המדעים
.pdf
הורידו את PDF • 307KB


שלב 1 ניסוי הכנת סרט אנימציה

נצבע את 2 התמונות



שלב 2 ניסוי סרט אנימציה

נגזור על הקו המקווקו





שלב 3 ניסוי יצירת סרט אנימציה

נקפל על הקו המלא האמצעי





שלב 4 ניסוי סרט אנימציה



כך שנקבל את 2 התמונות גב לגב






ניסוי הכנת סרט אנימציה



נפתח את הקיפול ובעזרת סלוטייפ נצמיד את הקש מאחורי התמונה



ניסוי סרט אנימציה



נמרח דבק





ניסוי אשליה אופטית סרט אנימציה


נקפל שוב ונחבר את שני החלקים





סרט אנימציה ניסוי אשליה אופטית



עכשיו הסרטון שלכם מוכן להפעלה







סובבו מהר את הקש על צירו והסתכלו כיצד בקבוק הניסוי שבתמונה מתעורר לחיים

ניסוי אשליה אופטית סרט אנימציה

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page