top of page

סמואל מורס המצאת הטלגרף ששינתה את עולם התקשורת

הפעם נצא למסע בין דפי ההיסטוריה, נחזור לתקופה בה לא היו סמארטפונים או אינטרנט והיה צורך למצוא דרכים לתקשר בין מרחקים ארוכים ולהעביר מסרים במהירות. נחזור לשנת 1838 ונגלה כיצד סמואל מורס שינה את העולם עם המצאתו פורצת הדרך, המצאת הטלגרף.


המצאת הטלפגרף

בואו נסתכל מקרוב על המוח המבריק מאחורי הטלגרף, סמואל מורס. תארו לעצמכם תקופה שבה התקשורת לא הייתה קלה כמו שליחת הודעת טקסט או ביצוע שיחת וידאו. סמואל מורס היה חלוץ אמיתי ששינה את הדרך שבה אנשים התחברו למרחקים ארוכים.



הכירו את סמואל מורס


סמואל מורס היה בנם הבכור של ידידיה ואליזבת מורס. הוא נולד בצ'רלסטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית, בשנת 1791. הוריו דאגו מאוד להשכלתו ושלחו אותו ללימודים בבתי ספר מוערכים וחשובים. למרות שסמואל הצעיר לא גילה התעניינות בדבר מלבד אומנות ניסו הוריו לשלוח אותו ללימודים בקולג' הנחשב ייל. סמואל אהב מאוד את לימודי האלקטרוניקה כשנחשף לתחום לראשונה בייל. אך למרות זאת, נשאר נחוש באהבתו לאומנות. למרות שהוריו ניסו לשכנע אותו למצוא מקצוע מכובד (הם לא העריכו אומנות ויצירה וחשבו שהם צריכים לדאוג לילדיהם למקצוע אמיתי). כשהוריו ראו את אהבתו הגדולה וכישרונו יוצא הדופן הם תמכו בו ושלחו אותו ללימודי אומנות באנגליה. הייתה זו תקופה נהדרת עבור סמואל מורס הצעיר הוא למד במוסדות גבוהים לאומנות ועבד עם אומנים וציירים חשובים. סמואל הצליח לבטא את עצמו ללא מילים אלא באמצעות אומנות. לפני שצלל לתוך עולם ההמצאות, מורס השתמש ביצירתיות שלו כדי ללכוד את העולם על קנבס. הוא צייר נופים, דיוקנאות וסצנות, שסיפרו סיפורים בלי להוציא מילה אחת. 

סמואל מורס

אבל ויגון שהפכו להזדמנות חדשה עבור סמואל מורס

כצייר דיוקנאות מבוקש מורס נדד ברחבי העולם ועבד מחוץ לביתו במשך ימים ושבועות ארוכים. במהלך אחד ממסעות העבודה שלו הוא קיבל בשורה קשה מאוד אודות מחלתה הקשה של אשתו. לאחר לידת בנם השלישי חלתה אשתו מאוד, אך לצערו הרב סמואל שקיבל את הידיעה באיחור רב בשל מגבלות התקשורת של אותם ימים הוא הגיע מאוחר מדי ואשתו נפטרה.

סמואל שקע ביגון כבד ונסע לאירופה על מנת להתאושש. במסעו זה הוא פגש את הממציא צ'ארלס תומאס ג'אקסון, הם התיידדו בעקבות דיונים עמוקים שניהלו על האופן, שאותות חשמליים יכולים להעביר מידע למרחקים.

נושא העברת המידע למרחקים במהירות נגע לליבו של מורס ואהבתו לאלקטרוניקה עודדה אותו להמשיך בדיונים אלה. דווקא בשעת משבר הצליח מורס לגייס את האופטימיות והכישרון שלו לטובת שיפור והטבה לעולם.

כך האבל הפך עבורו להזדמנות להמציא את הדבר הגדול הבא. והוא החל במסעו כממציא.


סמואל מורס ממציא הטלגרף


מאומנות להמצאת הטלגרף

סמואל מורס הוקסם מהרעיון להפוך את התקשורת למהירה ויעילה יותר. והחל לסרטט דגמים של מכונה שתוכל לבצע את המשימה ולהעביר את המסרים בצורת אותות חשמליים.

מורס פיתח אב טיפוס של המכשיר שקרא לו טלגרף.

כדי להגשים את חזונו הוא חבר לממציאים נוספים, כולל אלפרד וייל. אלפרד וייל עזר לסמואל מורס בהמשך גם לפתח את שפת הקוד, שנקראה לימים קוד מורס.



הטלגרף של מורס


הצורך בתקשורת למרחקים ארוכים

במאה ה-19, הקשר המסחרי בין יבשות התהדק, אפשרויות תחבורה שונות התפתחו ואפשרו את המסע למרחקים ארוכים. בעקבות כך אתגר התקשורת הלך והעמיק. כיצד מעבירים הודעות ומסרים דחופים כאשר אין הודעות מיידיות כמו שאנחנו מכירים היום אין אינטרנט או טלפון?

דרך התקשורת היחידה למרחקים הייתה כמובן מכתבים אבל למכתבים לקח ימים, שבועות או אפילו חודשים להגיע ליעדם. שליחים רכבו על סוסים או העבירו מכתבים על ספינות ולפעמים ברגל. למכתבים לקח זמן רב להגיע ליעד ולעיתים אפילו לא הגיעו בכלל, שכן השליחים התקשו לפעמים לעבור את המסע בשל תנאי מזג האוויר או תנאי השטח הקשים.

מה עושים במצבים בהם מסר חייב לעבור במהירות כפי שחווה מורס בעצמו כאשר קיבל באיחור את הידיעה על מחלת אשתו. מה אם יהיו חדשות דחופות? מה אם נזדקק לעזרה בשעת מצוקה?

דרך תקשורת בעזרת מכתבים פשוט לא התאימה לקצב החיים.


סמואל מורס יצר תקשורת מהירה ממכתבים

מכשיר הטלגרף נחשף לראשונה


בשישה לינואר 1838 חשף לראשונה סמואל מורס את שיטת הטלגרף. סמואל מורס ואלפרד וייל ביצעו בפעם הראשונה הדגמה לקהל של מכשיר הטלגרף להעברת מסרים על ידי אותות חשמליים באמצעות כבל חשמלי שנמתח באורך של כ-3 ק"מ. מאולם התצוגה בעיר ניו-ג'רסי אל כיתה באוניברסיטת ניו-יורק.

לאחר הדגמה זו והדגמות נוספות שבוצעו בהמשך לקהל של משקיעים ואנשי מפתח פוליטיקאים וחברי הקונגרס בארה"ב, הצליח מורס להוציא פטנט על המצאתו וגם לקבל המשך מימון להקמת רשת קווי טלגרף ברחבי ארצות הברית.

שיחת הטלגרף הרשמית הראשונה שבוצעה בין מדינות התרחשה בשנת 1844. ב- 25/4 מורס העביר את המסר הראשון המפורסם: "What hath God wrought" משמעות מילים אלו בתרגום לעברית הם "מה עשה האל". תארו לעצמכם את ההתרגשות של שליחת המסר הראשון אי פעם למרחקים ארוכים באמצעות המצאה מדהימה זו. 

בואו נחשוב רגע על המילים האלה: "מה שעשה אלוהים" היא דרך מפוארת לומר, "ראו את הדבר המדהים הזה שעשינו בעזרת כוח עליון!" זה כמו לצעוק מפסגות ההרים "עשינו את זה!"


סמואל מורס מציג לראשונה את מכשיר הטלגרף


הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות



כיצד קוד מורס אפשר העברת מסרים מהירה 

מורס לא רק המציא את הטלגרף הוא גם פיתח שפה שניתן להעביר אותה באותות חשמל, שנקראת  "קוד מורס". הוא יצר שפה חדשה המורכבת מנקודות ומקפים.

קוד זה אפשר את העברת המסר המהירה באמצעות האותות החשמליים. במקום להשתמש באותיות ובמילים, קוד מורס משתמש בנקודות (אותות קצרים) ובמקפים (אותות ארוכים).

נקודה היא כמו הקשה מהירה שיוצרת צליל קצר, והיא מייצגת אותות קצרים.

מקף הוא כמו הקשה ארוכה שיוצרת צליל ארוך, והוא מייצג אותות ארוכים.

השיטה מורכבת מרצפים שונים של נקודות, מקפים ורווחים שמייצגים אותיות ומספרים. לכל אות בשפת מורס יש רצף שונה של נקודות ומקפים. רצף של אותות אלה יצר מילים ומשפטים שהועברו באמצעות הטלגרף דרך כבלי חשמל.


קוד מורס


איך עובד הטלגרף


לטלגרף היו שני חלקים עיקריים: משדר ומקלט.

כדי לייצר נקודה או מקף, השולח לחץ על מקש פשוט עשוי פלדה על לוח מתכת שמתחתיו. המגע בין המקש ללוח סגר מעגל חשמלי, והפיק אות של חשמל שעבר מהמשדר דרך חוט טלגרף אל המקלט. משך הזמן שהשולח החזיק את המקש קבע אם נקודה או מקף יתקבלו בקצה השני (מקף שווה ערך לכשלוש נקודות). רווחים התרחשו בכל פעם שהמקש הורם והמעגל החשמלי נשאר פתוח. אורכו של רווח סימן אם הקוד שבא אחריו היה חלק מאותו סמל או סימן את תחילתו של משפט חדש או מילה חדשה.


איך עובד מכשיר הטלגרף


שימוש בקוד מורס כיום


קוד מורס לא היה מוגבל רק להודעות טלגרף. קוד מורס מצא את דרכו לצורות שונות של תקשורת, החל מספנות ותעופה ועד רדיו ואפילו חקר החלל.

למרבה הפלא קוד מורס עדיין חי ובועט, מזמזם בשקט ברקע חיינו המודרניים.

שימוש צבאי:

את קוד המורס אפשר למצוא עדיין בשימוש צבאי בנסיבות מסוימות כמו בעת תקלות בתקשורת אלקטרונית. קוד מורס הוא דרך אמינה להעביר מסרים גם בתנאי שטח קשים, כגון: בעת מלחמה או אסון טבע. טייסים ומלחים משתמשים בו כדי לשלוח אותות מצוקה ככלי תקשורת בשעת חירום.

שימוש חירום:

קוד מורס הוא חלק מהכשרת צוותים לחירום, כגון צוותי חילוץ והצלה. צוותים אלה צריכים להיות מסוגלים לתקשר עם צוותים אחרים במצבי חירום, גם כאשר אמצעים טכנולוגיים אחרים לתקשורת אינם זמינים.

הקריאה המוכרת ביותר בקוד מורס היא SOS.

שידור זה מורכב משלוש נקודות, שלושה קווים ושלוש נקודות (· · · — — — · · ·).

מפעילי רדיו:

מפעילי רדיו חובבים, שומרים על להבת קוד מורס בוערת. הם משתמשים בו כדי לתקשר ברחבי העולם, ומוכיחים כי הקוד ההיסטורי הזה יכול לגשר על הפער בין הדורות.


שימושים בקוד מורס


השפעת המצאת הטלגרף על החברה והעולם


המצאת הטלגרף שינתה חברות וחיברה בין אנשים על פני מרחקים עצומים.

הטלגרף היה פריצת דרך ויצר מהפכה בעולם התקשורת.

לפני המצאת הטלגרף חדשות עברו בקצב איטי או שלא עברו כלל. הטלגרף והמורס אפשרו להעביר חדשות ברחבי העולם במהירות וביעילות. יכולת זו חוללה מהפכה בתקשורת. הודעות שבעבר נדרשו שבועות כדי להגיע ליעדן יכלו להישלח כהרף עין. עיתונאים הצליחו להעביר סיפורים חוצי יבשות במהירות. הטלגרף שימש להעברת חדשות על מלחמות, אסונות טבע ואירועים חשובים אחרים.

הטלגרף הפך את העולם למקום מודע יותר לאירועים המתרחשים בו.

הטלגרף שינה את כללי המשחק עבור עסקים. לפתע, סוחרים יכלו לקבל עדכונים מיידיים על מחירים, מגמות שוק ועסקאות. זה היה כמו קו חם למסחר, שמקבל החלטות עסקיות מהר יותר ובצורה מושכלת יותר.

הטלגרף היה אבן דרך חשובה בהתפתחות החברה והכלכלה. הוא שינה את האופן שבו אנשים מתקשרים זה עם זה, והוא קירב בין אנשים ברחבי העולם. הוא חיבר ערים, עיירות וכפרים, ויצר רשת שחצתה מחסומים גיאוגרפיים. פתאום אנשים כבר לא היו מבודדים, הם היו חלק משיחה גלובלית.

ככל שהמסרים חצו את החוטים, העולם הפך למקום קטן ומחובר יותר.

ניתן להשוות את מהפכת הטלגרף במאה ה-19 למהפכה שיצרו האינטרנט והרשת החברתית במאה ה-21.

 

 

מהפכת התקשורת

 

ניסוי פענוח צופן בקוד מורס

  

נסו לגלות את ההודעה הסודית שאנו משדרים אליכם. השתמשו מפתח הצופן של קוד מורס כדי לפענח את המסר הסודי. תוכלו לנסות לחבר בעצמכם מסרים סודיים בקוד מורס.


קוד מורס צופן מורס


מקרא קוד מורס

קוד מורס בעברית

את קוד המורס ניתן גם לשמוע וגם לראות. ניתן לייצר קוד מורס בצלילים או בהיבהובי אורות. כאשר הצללים והאורות מייצגים את הקווים והנקודות לפי אורך הצליל או משך הזמן שהאור דולק.

לחצו על הסרטון כדי לראות ולשמוע את הקוד:



אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות הניסויים לילדים של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page