top of page

שבוע החלל ואילן רמון ומה קשורה מעבורת חלל לכל זה?

אז לא להתבלבל יש שבוע החלל העולמי ויש שבוע החלל הישראלי. שבוע החלל הישראלי מתקיים החודש ולכבוד המאורע יצאנו לברר מהו שבוע החלל ומדוע שבוע החלל הישראלי מתקיים בתאריך שונה ועל הדרך הכנו לכם ניסוי מדליק של שיגור מעבורת. מוכנים לשיגור?

שבוע החלל

שבוע החלל

שבוע החלל העולמי הוא אירוע שנתי המציין את התרומה של מדע החלל והטכנולוגיה לשיפור האנושות. הוא מתקיים מדי שנה בין 4 ל- 10 באוקטובר, והוא מוכר על ידי האו"ם כאירוע ההסברה הציבורי הגדול ביותר בנושא החלל. האירוע צויין לראשונה בשנת 1999 לכבוד יום השנה לשיגור הלוויין הראשון מעשה ידי אדם, "ספוטניק אחד", ששוגר ב -4 באוקטובר 1957 .שבוע החלל העולמי הוא זמן עבור אנשים ברחבי העולם ללמוד ולחגוג את ההישגים של חקר החלל ואת הדרכים שבהן מדע החלל והטכנולוגיה משפיעים על חיי היומיום שלנו. שבוע החלל הישראלי חל בתאריך שונה כי הוא מציין את אסון המעבורת קולומביה (Shuttle Space Columbia) שאירע ב- 1/2/2003 בו נספו כל אנשי צוות המשימה 107 - STS וביניהם גם טייס החלל הישראלי אל"מ אילן רמון ז"ל. לכן נקבע שבוע החלל הישראלי בשבוע שבו חל ה- 1 בפברואר. השנה, ב- 2023 חל שבוע החלל בין התאריכים, 29 בינואר עד 2 בפברואר.


צוות הקולומביה משימה STS-107
NASA :מקור תמונה

שבוע החלל הישראלי ואילן רמון

אילן רמון אסטרונאוט וטייס קרב ישראלי. היה לאסטרונאוט הישראלי הראשון שטס בחלל. הוא טס על סיפון מעבורת החלל קולומביה במשימתה האחרונה. לפני שהפך לאסטרונאוט, שירת רמון בחיל האוויר הישראלי והשתתף במספר עימותים צבאיים, ביניהם מלחמת יום הכיפורים ומלחמת המפרץ. אילן רמון קיבל אותות הוקרה צבאיים רבים על שירותו, ונחשב לגיבור לאומי. השתתפותו של רמון במשימת מעבורת החלל קולומביה הייתה מקור גאווה ונקודת ציון חשובה, להתפתחות הידע והמדע בכלל, ולתוכנית החלל ישראלית בפרט. הוא זכה לשבחים רבים על אומץ לבו, ועל הישגיו כאסטרונאוט ומחויבותו לאומה ולארץ. מותו הטרגי של אילן רמון באסון מעבורת החלל קולומביה היה אבידה גדולה לישראל ולעולם. אלמנתו רונה רמון הקימה את עמותת קרן רמון להנצחת אילן רמון בעלה ולהנצחת בנו אסף שנהרג בזמן טיסת אימונים. הקרן מעודדת ומקדמת הישגים אקדמיים ומעורבות חברתית בקרב בני נוער - ברוחם ובדמותם של אילן ואסף רמון.


אילן רמון
NASA :תמונה מקור


קרן רמון

קרן רמון היא עמותה ללא מטרות רווח, המוקדשת לקידום החינוך והמחקר בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה בישראל, והיא פועלת לעורר השראה ולחנך את הדור הבא של מדענים, מהנדסים וחוקרים. קרן רמון מבצעת מגוון תוכניות ויוזמות להשגת מטרות אלה, לרבות תמיכה בחינוך STEM בבתי הספר, אירוח כנסים ואירועים של מדע וטכנולוגיה, ומתן מענקים ומימון לחוקרים ולאנשי חינוך. הקרן פועלת גם לקידום חינוך ומחקר בתחום החלל בארץ ובעולם, והיא משתפת פעולה עם מספר ארגונים ומוסדות לקידום מטרות אלה.


רונה רמון


רונה רמון, שחקרה את נושא ההתמודדות עם אובדן, היא בעלת תואר שני בטיפול הוליסטי מאוניברסיטת לזלי בארה"ב, וכן הרצתה ברחבי הארץ בנושאים אלה. רונה רמון נפגשה על בסיס שבועי עם משפחות שחוו טרגדיה ואבדן במטרה לחזק אותן, והייתה עבור משפחות אלה דוגמה חיה להתמודדות כזו.


רונה רמון תרומה לשבוע החלל
Tammy Bar-Shay (תמי בר שי) מקור תמונה


הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות


מעבורת החלל קולומביה

ה-107-STS הייתה המשימה ה־113 של מעבורות החלל של נאס"א שהתבצעה באמצעות המעבורת קולומביה, ששוגרה לחלל ב-16 בינואר 2003. לאחר שהייה של הקולומביה בחלל במשך 15 ימים, 22 שעות, 20 דקות, ו-32 שניות. במהלך הכניסה מחדש אל אטמוספירת כדור הארץ, כ- 16 דקות לפני מועד הנחיתה המתוכנן, המעבורת התפרקה מעל מדינת טקסס. הסיבה הטכנית לתאונה הייתה חתיכת קצף בידוד שנשברה במהלך השיגור ופגעה ברעפי ההגנה מחום בכנף השמאלית של המעבורת. במהלך הכניסה מחדש לאטמוספירה התחממה, בהדרגה, הכנף הפגועה ולבסוף התפרקה, דבר אשר הוביל לפירוקה המוחלט של המעבורת ולהתרסקותה. ועדת החקירה מצאה גם כשלים ארגוניים בנאס"א שהובילו לתאונה.


מעבורת החלל קולומביה הייתה החללית הראשונה בצי מעבורות החלל של נאס"א. המעבורת נבנתה כדי לבצע מגוון משימות, כולל פריסת לוויינים, תיקון ותחזוקה, ומחקר מדעי. מעבורת החלל קולומביה ביצעה את טיסתה הראשונה בשנת 1998. מאז טסה ב- 28 משימות לפני שהתפרקה באופן טראגי במהלך משימתה האחרונה. מעבורת החלל קולומביה נשאה צוות של שבעה אסטרונאוטים, כולל האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. האסון היווה מכה קשה לתוכנית מעבורות החלל של נאס"א והביא להשעיית טיסות המעבורות למשך שנתיים וחצי, בזמן שהסוכנות פעלה לשיפור אמצעי הבטיחות.


אסטרונאוט בחלל

לאחר תוכנית אפולו המוצלחת, שכללה את הנחיתות המאוישות הראשונות על הירח, נאס"א החלה לחפש דרכים להפחית את עלויות חקר החלל. אחת הדרכים שבהן קיוו לעשות זאת הייתה על ידי פיתוח חללית רב פעמית שתוכל להיות משוגרת לחלל, לבצע מגוון משימות ואז לחזור לכדור הארץ לשימוש חוזר. זה יבטל את הצורך לבנות ולשגר חללית חדשה לכל משימה, מה שיפחית משמעותית את עלות חקר החלל.


מעבורת החלל תוכננה להיות חללית רב פעמית שיכולה להיות משוגרת כמו טיל, לבצע משימות בחלל ואז לנחות כמו מטוס. התקווה הייתה כי מעבורת החלל תוכל לבצע מגוון רחב של משימות, כולל פריסת לוויינים, תיקון ותחזוקה ומחקר מדעי, וכי היא תוכל לפעול במשך שנים רבות, תוך הפחתת העלות הכוללת של חקר החלל. למרות שמעבורת החלל הצליחה במובנים רבים, בסופו של דבר היא לא עמדה ביעדיה בשל עלויות תפעול גבוהות וחששות בטיחותיים.


מעבורת חלל

מעבורת החלל מילאה תפקיד קריטי בפריסה ובשירות של טלסקופ החלל האבל, שהוא טלסקופ המקיף את כדור הארץ ומשמש למגוון רחב של מחקרים מדעיים. טלסקופ החלל האבל שוגר לחלל על סיפון מעבורת החלל דיסקברי בשנת 1990 ,ומאז הוא ביצע מספר תגליות חשובות ותרם להבנתנו את היקום. מעבורת החלל שימשה גם לביצוע מספר משימות שירות לטלסקופ החלל האבל, שבמהלכן אסטרונאוטים נסעו לטלסקופ וביצעו בו תיקונים ושדרוגים כדי לשמור על תפקודו התקין. משימות שירות אלה היו נחוצות מכיוון שטלסקופ החלל האבל אינו מתוכנן לשירות או לתיקון בזמן שהוא נמצא במסלול. מעבורת החלל הייתה החללית היחידה שהייתה מסוגלת לבצע משימות אלה, ותפקידה בתחזוקת טלסקופ החלל האבל הייתה אחת התרומות החשובות ביותר שלה לחקר החלל.


טלסקופ האבל

תוכנית מעבורות החלל הופסקה רשמית בשנת 2011 לאחר 30 שנות שירות עם השלמת המשימה האחרונה של מעבורות החלל, 135-STS .היו מספר גורמים שתרמו להחלטה לפרוש מתוכנית מעבורות החלל. אחת הסיבות העיקריות הייתה העלות הגבוהה של תחזוקה ותפעול של צי מעבורות החלל. תוכנית מעבורות החלל התמודדה גם עם תחרות גוברת מצד טכנולוגיות אחרות וחדשות יותר לחקר החלל, כגון רקטות רב-פעמיות וקפסולות חלל. בנוסף, תוכנית מעבורות החלל חוותה מספר כישלונות וטרגדיות לאורך השנים, כולל אסון צ'לנג'ר ב-1986 ואסון קולומביה ב-2003 ,שעוררו חששות לגבי בטיחות מעבורת החלל. בסופו של דבר, הוחלט שהגיע הזמן שתוכנית מעבורות החלל תצא לגמלאות ונאס"א תתמקד בפיתוח טכנולוגיות וגישות חדשות לחקר החלל.


שיגור מעבורת

תוכנית החלל במאה ה- 21


נאס"א החליטה למקד את משאביה בפיתוח ובתפעול של אוריון במקום להמשיך להפעיל את מעבורת החלל. אוריון היא חללית חדשה, שנאס"א פיתחה כחלק מתוכנית הדור הבא שלה לחקר החלל, הנקראת פרויקט ארטמיס. האוריון מתוכנן להיות גמיש יותר ממעבורת החלל, והוא ישמש לנשיאת אסטרונאוטים לירח, למאדים וליעדים אחרים במערכת השמש. למרות שמערכת השיגור של האוריון ה- SLS הוא המשך פיתוח של טכנולוגית השיגור של מעבורת החלל. כמו השלב ראשון עם חמישה מנועי 25E-RS שפותחו ממנועיה הראשיים של מעבורת החלל, 2 מאיצים פותחו ממאיצי מעבורת החלל. החללית אוריון ושימוש במשגר כבד בשיטת שיגור השלבים הם המשך פיתוח של תוכנית אפולו. חללית אוריון דומה לחללית אפולו ששימשה במהלך תוכנית אפולו בשנות ה-60 וה-70 .המחשבה של מהנדסי נאס"א על פיתוח כלי שממריא כמו טיל טס כמו חללית ונוחת כמו מטוס נשכח. גם הרעיונות של ייעול, חיסכון ושימוש חוזר שעמדו לעיני מפתחי המעבורת נזנחו ובנאס"א בחרו לחזור לתוכנית אפולו הישנה והטובה ולשכלל אותה, להתאים אותה לידע ולטכנולוגיה של המאה ה-21 המטרה של חינוך STEM היא לספק לתלמידים חינוך מקיף המסייע להם לפתח את הכישורים והידע הדרושים להם כדי להצליח בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. תוכניות חינוך אלו מתוכננות בדרך כלל להיות מרתקות ומאתגרות, ולעתים קרובות הן כוללות דגש חזק על עבודת צוות ושיתוף פעולה.



שבוע החלל


ניסוי לשבוע החלל ניסוי שגר אותי

במיוחד לשבוע החלל ניסויי שמתאים לשבוע החלל ולא רק. ניסוי שיגור מעבורת שתמיד כיף להכין ולשגר ולא רק בשבוע החלל. מוכנים לשיגור?!



החומרים הדרושים להכנת מעבורת לשיגור

החומרים הדרושים להכנת מעבורת לשיגור


מה עושים

נוריד את הקובץ המצורף לחצו על הכפתור להורדה

שגר אותי
.pdf
Download PDF • 413KB




נגזור את השבלונה להכנת מעבורת


נגזור את המלבן הקטן בצורה מדויקת







שלבי הכנת מטוס מעבורת לילדים


נגלגל את מלבן הנייר על הקש לפי כיוון החץ






שלבי הכנת מעבורת מטוס לילדים

נדביק את הגליל עם סלוטייפ כך שנקבל גליל סגור





נסגור את הפתח


נדביק חתיכת סלוטייפ בקצה העליון של הגליל כך שנסגור את הפתח






נהדק את הסגירה


נוסיף סלוטייפ לפי הצורך לחיזוק הסגירה של הפתח






נצבע את  המעבורת


זה הזמן ליצירתיות: נצבע את המעבורת


נגזור את המעבורת







נגזור מסביב לכל מעבורת






קיבלנו 2 מעבורות


כך שנקבל 2 מעבורות מופרדות







נדביק למעבורת

ניקח את הגליל שהכנו בשלב הקודם ונדביק אותו עם סלוטייפ לחלק האחורי של אחת המעבורת. נדביק את הגליל כך שהפתח שסגרנו נמצא בחלק העליון של המעבורת





נמרח דבק על המעבורת

נמרח דבק על הצד האחורי של המעבורת השנייה







נצמיד את 2 המעבורות

נצמיד את המעבורת כמובן שהחלק הלבן לחלק הלבן ונהדק היטב







נשחיל קש

נשחיל את הקש לתוך הגליל המרכזי









ואנחנו מוכנים לשיגור. רוצים לנחש איך משגרים את המעבורת?


  שבוע החלל המעבורת שלנו מוכנה לשיגור



אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page