top of page

הליקוי שסוגר את 2022 - ליקוי חמה אוקטובר 2022

ליקויי החמה הוא אחד האירועים המרהיבים והנדירים שיש ללוח השנה האסטרונומי להציע לנו. מסוג האירועים שלא מצריכים מאיתנו לעשות דבר, הם באים לבקר אותנו וגורמים לנו להרגיש בעוצמה הבראשיתית של היקום. הטבע מתגלה במלוא הדרו. בגדול ליקוי הוא תופעה שבה גרם שמיים מסתיר גרם שמיים אחר הנע באותו מישור. במקרה הספציפי של ליקוי חמה במבט מכדור הארץ, השמש מתכסה באופן מלא או חלקי או שהשמש נראית כטבעת זוהרת בשמיים ומרכזה מוסתר.



ליקוח חמה 2022

תמונות שיא הליקוי 25/10/22 בשעה 14:11 בישראל



זמני ליקוי חמה 25/10/22


*שימו לב אין להסתכל בעין חשופה ישירות אל השמש! פרטים על צפייה בטוחה בליקוי יפורסמו כאן בהמשך


מי הסתיר את השמש?


אתם ודאי סקרנים לדעת, מה גורם לשמש להיעלם לפתע? התשובה לשאלה זו, קצרה: "הירח".

אבל איך השמש שגדולה מהירח פי 400 יכולה להעלם מאחורי הירח? אם נשווה את הירח לשמש הירח הוא נקודה זעירה על פני השמש. הרי 99.86% מהמסה הידועה של מערכת השמש כולה, היא השמש.


יחס גודל השמש ירח וכדור הארץ


התשובה לא טמונה בגודל של הירח, אלא במרחק שבין הירח לכדור הארץ ביחס לשמש. הירח קטן מהשמש פי 400 והמרחק בין הירח לשמש גדול פי 400 מהמרחק בין הירח לכדור הארץ.

לכן לצופה מכדור הארץ בזמן ליקוי נראה הירח בגודל שווה לשמש.

בדיוק כפי שנוכל להחזיק את מגדל אייפל כולו בכף ידנו. נסו גם אתם במקום מגדל אייפל, להעמיד את החבר שלכם על כף ידכם. (זה לא יהיה כבד כל כך).



קצת נתונים


נתונים מעניינים על ליקוי חמה


כיצד מתרחש ליקוי חמה


ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח עובר בינינו לבין השמש. הירח עובר בין כדור הארץ לשמש בכל 29 ימים, זמן שאנו מכנים "מולד הירח" (בתחילת כל חודש לפי הלוח העברי). מדוע לא כל חודש מתרחש ליקוי? מישור הסיבוב של הירח נטוי ביחס למישור המילקה, שהוא המישור בו נמצאים כדור הארץ והשמש. כדי להסתיר את השמש, על הירח להימצא בין כדור הארץ לשמש ובו זמנית לחלוף דרך מישור המילקה לא מעליו ולא מתחתיו. לכן, למרות שהירח נמצא בערך פעם בחודש בינינו לבין השמש, הוא לא מסתיר אותה באותה התדירות.



איך מתרחש ליקוי חמה

סוגי ליקויים


לא בכל ליקוי מצליח הירח להאפיל על השמש ולהסתיר את השמש במלואה. בליקוי הנקרא "ליקוי חמה מלא" הירח יכסה למספר דקות 100% מהשמש.


ליקוי חלקי - כמו שיתרחש אצלינו ביום שלישי ב-25.10 בליקוי חלקי הירח אינו מתייצב בדיוק במרכז בין השמש לכדור הארץ, אלא רק חלקו. מכדור הארץ נראה רק חלק מהשמש מכוסה. לכל ליקוי חלקי יש אחוז ליקוי שונה לפי אחוז השמש המכוסה בשיא הליקוי.


ליקוי טבעתי - בליקוי טבעתי הירח מתייצב בדיוק במרכז בין השמש לכדור הארץ, אבל השמש לא מספיק רחוקה מהירח (הירח נמצא בנקודה המרוחקת ביותר מכדור הארץ) ולכן הירח לא מצליח לכסות את כל השמש למרות שהוא נמצא בדיוק בציר בינה לבין כדור הארץ. המראה שמתקבל הוא טבעת זוהרת שמציצה מסביב לירח.

הסיבה לתופעה היא שהירח אינו מקיף את כדור הארץ במסלול מעגלי אלא אליפטי (בצורת אליפסה), וגם כדור הארץ מקיף את השמש במסלול אליפטי. המסלולים הללו גורמים לכך שהמרחק בין כדור הארץ לירח, והמרחק בין כדור הארץ לשמש משתנה ויחס הזהב של פי 400 לא נשמר.




סוגי ליקוי חמה

קודם כל בטיחות

עכשיו כשאנחנו מבינים כיצד הליקוי מתרחש, בוודאי נרצה לצפות באחד. אך ליקוי חמה יכול להיות מסוכן מאוד לצופים בו בעין בלתי מוגנת. למרות שהשמש מוסתרת בחלקה אפילו במלואה, צפייה ישירה בה עדיין מהווה סכנה לראייה שלנו ועלולה לגרום לעיוורון גם בליקוי מלא! חל איסור לצפות בליקויי החמה בעין חשופה/משקפי שמש/זכוכיות למיניהן. למעוניינים לחזות בליקוי החמה בדרך פשוטה ובטוחה וליהנות מהליקוי.



ניסוי מודל מסלול שמש-ירח סביב כדור הארץ

הפעם הניסוי שלנו קצת שונה. הפעם נבנה ביחד דגם המדמה את מסלול השמש והירח סביב כדור הארץ ונוכל להבין טוב יותר כיצד מתרחש ליקוי.


החומרים הדרושים:


החומרים הדרושים לניסוי


מה עושים?

נדפיס את הקובץ לחצו על הכפתור להורדה

Shm-solar model
.pdf
Download PDF • 181KB




נצבע תראו את הכישרון ותנו יד חופשית לדימיון








ניסוי באנאמורפוזה של שיגעון המדעים

נמרח דבק על הקרטון ועל הצד האחורי של הנייר שצבענו. נדביק את הנייר על הקרטון.








נגזור את החלקים על הקו המקווקו נקבל 5 חלקים מופרדים כפי שהם נראים בסרטון








בעיגולים המסומנים נעשה חור בעזרת מסמר או עיפרון





נחבר את החלקים בסיכה מתפצלת

כפי שנראה בסרטון









הדגם שלנו מוכן! כל הכבוד!

הדגם יכול לעזור לנו להראות ליקוי חמה כמו בסרטון.

הדגם גם יכול להמחיש את מופעי הירח במהלך החודש, וליקוי ירח.


בהצלחה!!




אוהבים ניסויים? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page