top of page

ההשראה של האחים רייט: מי אתה אוטו לילינטאל

אוטו לילינטאל (Karl Wilhelm Otto Lilienthal) היה חלוץ תעופה גרמני שנהרג בהתרסקות דאון בשנת 1896. מותו היווה אבדה גדולה לתחום התעופה והסיג לאחור את התפתחות התעופה, אך הוא גם נתן השראה לשני אחים מדייטון, אוהיו, לקחת על עצמם את אתגר הטיסה. וילבור ואורוויל רייט קראו על מותו של לילינטאל וקיבלו השראה מנחישותו ומנכונותו לקחת סיכונים. הם החלו להתנסות בדאונים ובסופו של דבר פיתחו את המטוס המוצלח הראשון.


אוטו לילנטאל וההשראה לאחים רייט

הקרבה צריכה להעשות


על מצבתו של חלוץ התעופה הגרמני אוטו לילינטאל, שמת היום לפני 127 שנה, נכתב המשפט "הקרבה צריכה להעשות" אחיו טוען שאלו המילים האחרונות שאמר. יש דיווחים הסותרים על מילותיו האחרונות של לילינטאל ואם בכלל מצבו הרפואי לאחר הנפילה איפשר לו להגיד מילים אחרונות. אבל כולם מסכימים שלילינטאל אמר את המילים האלה לעתים קרובות, והמילים הללו היו המוטו על פיו הוא הנהיג את חייו.


האיש המעופף אוטו ליליינטל


במשך תקופה של חמש שנים החל משנת 1891. בהשראת מחקריו על תעופת ציפורים, ובסיועו של אחיו גוסטב, ביצע אוטו יותר מ-2,000 טיסות דאון שאותן הוא תיעד היטב. הוא היה האווירונאוט המוכשר ביותר וכנראה הידוע ביותר של זמנו, וזכה לכינוי "האיש המעופף".


דאוון בטיסה

ב- 9 באוגוסט 1896, אזל מזלו. יחד עם עוזרו המכונאי "פאול בייליך", נסע לילינטאל להרי רינוב, כ-80 ק"מ צפונית-מערבית לברלין, שבו הייתה גבעה טבעית שהייתה אידיאלית לטיסות המבחן לדגם המתקדם של הדאון שבנה. 3 הטיסות הראשונות עברו ללא בעיה מיוחדת בפעם הרביעית הוא גלש במדרון מגובה של 250 מטר כשלפתע הדאון התרומם לילינטאל ניסה לתקן את הגלישה על ידי נדנוד אחורה, כפי שעשה מאות פעמים לפניכן אבל כאילו האוויר עצמו נעלם מתחת לכנפי הדאון, הוא איבד את כוח העילוי וצנח כ- 15 מטר והתרסק על הקרקע.

פצוע קשה, הוא נלקח לרופא שקבע כי שבר את החוליה הצווארית השלישית.

לילינטל מת כ-36 שעות לאחר פציעתו, ב-10 באוגוסט 1896.


חלוץ התעפוה אוטו ליליאנטל


אני מניחה שבעולם החומרי של תחילת המאה ה- 21 שהחלום הוא לעשות אקזיט, וכסף הוא המטרה, אנחנו כבר לא מצליחים לתפוס את המשמעות של התמדה והקרבה כדי להגשים חלום שלא מבוסס על רווח אלא על קידום הידע והמדע. למען מטרה זו להשקיע את הכסף שלך ואת כל הזמן שלך ואפילו את הבריאות שלך. לילנטאל היה מודע היטב לסכנות ואכן הוא הוסיף לדאונים שלו מנגנוני בטיחות שבמקרה הצורך הם יספגו את עוצמת הנפילה. ואולי גם בגלל הנושא הבטיחותי הוא בחר להיות טיס הניסוי של הדאונים שתיכנן.

אני מאמינה שאפילו "האיש המעופף" שאמר את המשפט "הקרבה צריכה להעשות" לא התכוון לסיים כך את חייו.

אף על פי שהוא מעולם לא התכוון לכך, הקרבת חייו התבררה כחשובה מאין כמוה להתקדמות התעופה.


האחים רייט ממשיכי דרכו

באוגוסט 1896, שני אחים אחרים, בעלי חנות אופניים בעיר דייטון, אוהיו, קראו את הדיווחים על מותו של לילינטאל בהתעניינות רבה.

השפעתו העמוקה של אוטו לילינטאל על ההיסטוריה התעופתית אינה מוטלת בספק.

עבודתו פורצת הדרך בעיצוב דאונים ובניסויי טיסה לא רק סימנה צעד משמעותי לקראת טיסה אנושית, אלא גם הותירה רושם מתמשך במוחם של האחים רייט, וילבור ואורוויל. התצפיות הקפדניות והטיסות הנועזות של לילינטאל עוררו את האחים רייט להתעמק בתחום האווירונאוטיקה במרץ מחודש.

ממותו הטרגי של לילינטאל האחים הבינו שלא ניתן לשלוט במטוס בעזרת תנועות הטיס, וששליטה במטוס היא המפתח להגשמת חלום התעופה. הם המשיכו את מחקרו על תנועת ציפורים והגיעו למסקנה ששליטה במטוס תתאפשר על-ידי מבנה נכון של כנפי המטוס.


מחקר תעופה בציפורים

חיבור היסטורי זה בין לילינטאל לאחים רייט מדגים את החיבור ההדדי של חדשנות, שבו הקרבתו ותרומתו של אדם אחד סוללים את הדרך לאחרים להגיע להישגים יוצאי דופן.


האחים רייט


אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

Comments


הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page