top of page

מה קרה לירח? ירח כחול סופר מון בחודש אוגוסט

כדאי לכם להביט אל הירח בחודש אוגוסט. כסקרנים אמיתיים תשאלו בוודאי מה קרה לירח? נראה שהירח העלה כמה קילוגרמים? הוא גדול יותר והאור שמוקרן ממנו חזק יותר. תופעה זו נקראת סופרמון (Super-moon) ולא מדובר ברשת מרכולים חדשה. החודש נוכל לחזות במחזה ירח גדול במיוחד שנקרא גם ירח על או ירח סופרמון.


סופרמון אוגוסט 2023 ירח כחול

הסיבה לסופרמון-מסלול הירח

אל דאגה הירח לא צריך לעשות דיאטה או להיכנס לכושר, הוא פשוט קרוב יותר לכדור הארץ.


מסלול הירח סביב השמש חוג אסטרונומיה

כמו מסלוליהם הטבעיים של גרמי השמיים, גם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ איננו מעגל מושלם, אלא צורתו אליפסה, ועל כן מרחקו של הירח מאיתנו אינו קבוע. המרחק של הירח נע בכל חודש בין כ-357,000 קילומטר וכ-406,000 קילומטר (המרחקים הנתונים הם בין מרכז כדור הארץ למרכז הירח) הפער בין נקודות קיצון אלו הוא בערך 13 אחוז.

וכמובן שיש לכל נקודה כזו גם שם מדעי מפוצץ: כאשר הירח נמצא במקום הרחוק ביותר מכדור הארץ זה נקרא - אפוגיאה. כאשר הירח נמצא במקום הקרוב ביותר לכדור הארץ זה נקרא - פריגיאה



שינוי מרחק הירח מכדור הארץ אסטרונומיה לילדים


סקרנים? הצטרפו לקייטנת מדע אונליין. המקום המושלם לילדים שאוהבים לחקור ולגלות מדע. ההרשמה בעיצומה

מדוע סופר מון השני באוגוסט נקרא ירח כחול Blue Moon?

למונח ירח כחול 2 משמעויות: המשמעות המקורית היא הירח המלא השלישי בעונה שיש בה 4 חודשים לועזיים מלאים, עם 31 ימים. המשמעות המוכרת יותר של ירח כחול היא הירח המלא השני באותו חודש לועזי. כפי שקורה הפעם הירח הראשון המלא הופיע בתחיל חודש אוגוסט והירח המלא השני מופיע בסוף חודש אוגוסט ומקבל את השם ירח כחול.


בנוסף להיותו הירח המלא השני בחודש אוגוסט המכונה ירח כחול הוא גם יהיה שוב ירח סופר מון ירח סופרמון הוא תופעה המתרחשת כאשר הירח נמצא בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ במסלול הירח סביב כדור הארץ.


צימוד ירח וכוכב שבתאי

השנה נזכה לתוספת זוהרת לצד הירח הכחול אירוע אסטרונומי נוסף

כוכב שבתאי יראה אף הוא בשמי הלילה ככוכב בהיר במיוחד.

תופעה זו מתרחשת כאשר כדור הארץ נמצא בנקודה בין השמש לבין כוכב שבתאי . כך נוכל לחזות בכוכב שבתאי זורח בשעות הערב במזרח ושוקע במערב בשעת זריחת השמש.

כוכב שבתאי נמצא במסלולו בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ ולכן נוכל לראות אותו ככוכב בהיר (אך אל תצפו לראות את הטבעות אותן ניתן לראות רק באמצעות טלסקופ)

Super-moon ירח סופרמון

היום ומחר ימצא הירח בנקודה הקרובה לכדור הארץ - פריגיאה. וכשזה קורה בזמן זריחה הירח באמצע החודש העברי כשהירח מלא אנחנו נהנים מירח מלכותי גדול וזוהר. בהירותו של הירח גדלה עד 30 אחוז לעומת ירח אפוגיאה.

כמובן שכל חובבי הפרסום והדרמה בחרו לארוע שם קליט יותר "סופר-מון" (Super-moon) מה שקיבל בעברית את השם "ירח-על" התופעה הנגדית, הירח הקטן קיבל את השם "מיקרו-מון" (Micro-moon), או "מיקרו-ירח".



סופרמון שני באוגוסט ניסויים באסטרונומיה לילדים

חובבי אסטרלוגיה ותאוריות קונספירציה ניסוי לייחס ל"ירח-על" תופעות על טבעיות ואסונות טבע כמו רעידות אדמה וסופות ציקלון. לוח השנה הקדום היה גדוש בשמות שונים לירח כדי להבדיל בין תקופות השנה. הירח המלא של חודש יולי נקרא "ירח הבאק", כדי לסמן את הקרניים החדשות שצצות על מצחו של הצבי בערך בתקופה זו של השנה. שבטים אינדיאנים קוראים לירח זה סלמון, ירח פטל וירח רעם בגלל סופות הרעמים התכופות בקיץ.



ירח-על 2023 בחודש אוגוסט

זמני צפייה בירח סופרמון בחודש אוגוסט 2024

זמן זריחת הירח בשעה 19:40 נביט אל האופק המזרחי ונוכל לראות ירח סופרמון. ירח סופרמון בשעה זו יראה לנו כירח גדול ב-7% מהממוצע וקרוב יותר בכ-10% לכדור הארץ. נקודת האופק המזרחי בשעת זריחת הירח היא הנקודה שבה הירח נראה הכי סופרמון. זו הנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ ולכן אז הירח יראה גדול ביותר. אך אל דאגה אם פספסתם את שעת הזריחה גם בהמשך הערב הירח יראה גדול מתמיד ומרשים לצפייה. החל מהשעה 20:14 הירח יראה במלואו מעל קו האופק ונוכל לראות את כל הירח סופרמון מלא. זו השעה הטובה ביותר לתצפית מבחינת ראות וגובה הירח בשמי הלילה. אז נצא החוצה ונביט אל הירח ונרגיש קרובים אליו יותר מתמיד:) צפייה מהנה בסופרמון


ניסויים לילדים צפייה בירח סופר מון  2023 וכוכב שבתאי

אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!


הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page