top of page

ניסוי-הכנת מקרן כוכבים

שמיים זרועי כוכבים היו התפאורה של התרבויות המפותחות של העת העתיקה. בעולם ללא אורות מלאכותיים שמי הלילה זהרו באלפי שמשות. בעולם המודרני קצת שכחנו ליהנות מהחוויה החינמית שהעניק לנו היקום. אז קבלו הצצה קטנה לשמי הלילה וגם ניסוי פשוט להכנת מקרן כוכבים שיכניס את הכוכבים גם לתוך הבית.

ניסוי מקרן כוכבים

בלילות האחרונים אני יוצאת בשעות הלילה לטיול קצר מתחת לבית. הכלב שלי מאוד חולה והטיולים הקצרים בלילה מעודדים אותו וגם אותי. יש משהו מרגיע בלהביט בשמי הלילה, הכוכבים כאילו מנצנצים רק לך. כשמביטים על שמיכת הכוכבים האין סופית מקבלים פרספקטיבה על החיים.


אז חשבתי ליצור מדריך קצר, להציע לכם לצאת, לצרור דקות של שלווה ולהביט בשמי הלילה. ואם אתם פחות בקטע של לצאת בלילה הכנתי דגם קל להכנה שתוכלו ליצור "מקרן כוכבים", בעזרתו תוכלו להביא את הכוכבים לחדר שלכם.



בחודשי החורף כשמביטים למזרח מגלים את כוכבי קבוצת אוריון - הצייד

(אוריון הוא דמות צייד מהמיתולוגיה היוונית). קבוצת כוכבים בולטת בשמי הלילה, שקל לזהות אותה כמו את קבוצת הכוכבים הדובה הגדולה.


קבוצת הכוכבים אוריון


איך נמצא את קבוצת הכוכבים אוריון?

המאפיין הברור של הקבוצה הם שלושה כוכבים צמודים בשורה אחת שנקראים חגורת אוריון.

נמקד את המבט אל אמצע קבוצת הכוכבים אוריון - נראה שורה ישרה וקצרה של שלושה כוכבים. כוכבים אלו מכונים בשמות: אלנילם, אלניטאק, ומינטאקה.


החגורה נמצאת בין שני הכוכבים הבהירים ביותר של אוריון: ביטלג'וז (זוהר באור אדום-כתום) וריג'ל (זוהר באור כחלחל).


חגורת הכוכביםשל אוריון


ממקום חשוך ניתן לראות ליד הקצה התחתון של החרב, כוכב מעורפל במיוחד. דרך משקפת הוא נראה ככתם חיוור של אור, זהו למעשה ענן של אבק וחומר במצב צבירה גז הנמצא בחלל - ערפילית אוריון, M42 קרויה גם "מלכת הערפיליות". ממדי הערפילית הם אדירים כ- 30-40 שנות אור.



ערפילית אוריון

מבנה קבוצת הכוכבים אוריון

מבנה קבוצת הכוכבים אוריון

קבוצת אוריון כוללת 4 כוכבים בהירים היוצרים צורת מלבן (שתי הכתפיים ושתי הברכיים של הצייד). שני הכוכבים הבולטים ביותר בקבוצה הם הענק האדום ביטלג'וז (הוא שיבוש של השם הערבי) הנמצא ב"כתף" הימנית של הצייד, וריג'ל הכחול, הנמצא ב"רגלו" השמאלית (מקור המילה "ריג'ל" הוא בערבית ופירושה: רגל). אם נמתח קו דימיוני ישר בהמשך לחגורת אוריון יפגוש מבטנו את הכוכב סיריוס המצוי בקבוצת הכלב הגדול. זהו הכוכב הבהיר ביותר בשמי כדור הארץ (מלבד השמש), מרחקו 8.6 שנות אור ממערכת השמש.



אוריון במיתולוגיה היוונית

לפי הסיפור במיתולוגיה היוונית אוריון היה ענק שהכישרון הבולט שלו היה לצוד. כשיצא לצוד לקח עמו תמיד את שני כלביו הנאמנים.

אוריון התרברב בפני האלים שאין חיה על פני האדמה שאינו יכול לצוד. כדי להוכיח זאת לאלים הוא החל לצוד מכל הבא ליד. האלים רצו לעצור את אוריון, ולכן הם שלחו לקרב עם אוריון את העקרב.


ואכן, בקרב קשה שנערך בין השניים ניצח העקרב. אז העלו האלים לשמיים את אוריון הענק ואת כלביו (הלא הם קבוצות הכוכבים: אוריון, הכלב הגדול והכלב הקטן) וגם את העקרב (הלא הוא קבוצת העקרב).


כדי למנוע את התחדשות המלחמה בין שני היריבים, האלים מיקמו אותם בקצוות מנוגדים של השמיים. לכן בישראל רואים את קבוצת אוריון בחורף ואת קבוצת העקרב בקיץ.


רבים משמות הכוכבים וקבוצות הכוכבים נולדו בעת העתיקה. כשהלילה היה שחור והאדם הביט לשמיים כדי לגלות את העתיד. האסטרונומים הראשונים: המצרים, הבבלים, היוונים ניסו למצוא תבניות בשמיים זרועי הכוכבים. ואכן הם הצליחו בצורה מפתיעה ללא ציוד מדעי, כשהם חמושים בעיניים טובות ודימיון מפותח, ליצור מפה בשמיים ולזהות את תנועת הכוכבים. צפייה בשמיים הייתה חיונית לחיי היום יום, שכן תנועות השמיים שימשו כשומרי זמן, לוח שנה, מצפן, ואלמנך-מתכנן זמני קצירה זריעה וכדומה.

היום בלילה כשנביט אל שמיים גם אנחנו נוכל להעריך את השמיים כפי שעשו הקדמונים כמחזה מלמד ומעורר יראת כבוד.


ניסוי הכנת מקרן כוכבים


החומרים הדרושים להכנת מקרן כוכבים

החומרים הדרושים להכנת מקרן כוכבים


מה עושים

נוריד את הקובץ המצורף לחצו על הכפתור להורדה

מקרין תמונת קבוצת אוריון-שיגעון המדעים
.pdf
Download PDF • 1.87MB


איך לגזור את קבוצת הכוכיבם


נגזור את העיגול השחור במדוייק לפי הסימון







מה החומרים להכנת מקרן כוכבים


ניקח כוס שתייה חמה מקרטון (גודל OZ 7-8) , דבק ואת העיגול השחור






נדביק את קבוצת הכוכבים לכוס

נמרח דבק על בסיס הכוס ועל הצד הלבן של העיגול המודפס






קבוצת הכוכיבם מודבקת לכוס


נדביק את העיגול השחור על בסיס הכוס






נחורר את העיגולים של הכוכבים


בעזרת מחוגה או מסמר נחורר חור קטן במרכז כל עיגול לבן







מקרן כוכבים מוכן


ניקח פנס או נדליק את הפנס במכשיר הנייד שלנו ונכוון את אלומת האור לתוך הכוס (מהצד ששותים) בצורה כזו נקרין על קיר/תקרה/רצפה את קבוצת הכוכבים אוריון






תיהנו!!



שימו לב שתוכלו לשלוט בגודל וחדות התצוגה ע"י שינוי המרחק מהקיר עליו את מקרינים את הכוכבים. נסו ותמצאו מה עובד הכי טוב בשבילכם

איך להשתמש במקרן הכוכבים שלנו




אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page