top of page

ניסוי מגניב של ברכה לראש השנה

ראש השנה מגיע ואיתו ברכות לשנה החדשה. אני רוצה להפתיע אתכם ולרגש בברכה מיוחדת, לכן חשבתי על דרך מיוחדת להעביר לכם ברכה אישית לראש השנה. ברכה שתוכלו להעביר גם אתם ליקרים לכם. כמובן שהברכה חייבת להיות ברכה מסקרנת עם אפקט מדעי.

לכן השתמשתי בשיטה מיוחדת. תתכוננו להיות מודהמים. שימו לב למילה אנאמורפוזה (Anamorphosis)

אני בטוחה שכבר יש סקרנות באוויר. נכון! המילה קצת ארוכה אבל לא צריך להיבהל.




אנאמורפוזה-ניסוי מגניב

הצילו אנאמורפוזה!


אנאמורפוזה היא טכניקה אמנותית המציגה אשליה. זו מילה ביוונית שמשמעותה "לשנות".

כשהמשמעות של אנא היא בחזרה או שוב, ומורפוזה היא שינוי.

ישנם שני סוגים עיקריים של אנאמורפוזה: פרספקטיבה (אלכסונית) ומראה (קטופטרית). דוגמאות לאנאמורפוזה פרספקטיבית מיוחסת לתקופת הרנסנס המוקדמת (המאה ה-15), בעוד שדוגמאות לאנאמורפוזה במראה ( או אנאמורפוזה קטופטרית ) החלו להשתמש בזמן הבארוק (המאה ה-17).


טכניקת פרספקטיבה גאונית זו מראה תמונה מעוותת של הנושא המוצג בתמונה, כאשר מסתכלים עליו, מנקודת מבט רגילה. הגאוניות באה לידי ביטוי כאשר מסתכלים מזווית מסוימת, או משתמשים במראה מעוקלת, העיוות בתמונה נעלם והתמונה נראית בתלת מימד ללא עיוות.

זוהי הטכניקה שאחראית ליצירת פרסומות במראה תלת-מימדי במגרשי ספורט כמו מגרשי כדורסל וכדורגל כאשר השחקנים יכולים לדרוך על שלטי הפרסומת כאילו לא היו שם. כמו כן טכניקה זו אחראית לאומנות רחוב, כאשר האומן מצייר על המדרכה ויוצר אשליות של בורות, בריכות שחיה, הרים מדהימים, שלא קיימים.



אומנות חיה ובועטת


אנחנו נשתמש לברכת שנה טובה שלנו באנמורפוזה קטופטרית המשתמשת מראה קמורה גלילית. המראה מונחת על הציור וזאת כדי להפוך תמונה מעוותת שטוחה, לתמונה תלת מימדית שניתן לצפות בה מזוויות רבות. התמונה המעוותת מצוירת על משטח מישורי המקיף את המראה. על ידי הסתכלות במראה, בזווית ייחודית, התמונה נראית לא מעוותת.


אמנות אנאמורפית מכונה אמנות אישית, שכן, אפילו כאשר התמונה מוצגת בגלריה לאמנות, התמונה האמיתית עשויה לחשוף את עצמה רק לאדם אחד שצופה בתמונה, בדיוק בצורה הנכונה, באותה נקודת זמן.

הברכה שלי אליכם תקבל משמעות רק בשבילכם באותו רגע בו תצפו בה. כל אחד ואחת יוצרים יחד איתי ברכה יחודית אישית שמופיעה לרגע אחד בעיני הצופה.



מדע אנאמורפוזה באומנות רחוב בירושלים

מה צריך לניסוי הברכה לראש השנה?


בדרך כלל כדי לצפות בתמונה צריך לבנות מראה קמורה גלילית, יש שיטות שונות ליצירת המראה כמו מתיחת נייר אלומיניום דק על גבי גליל נייר. שיטה זו מסורבלת ומצריכה הדבקה מדוייקת של נייר האלומיניום. ואפילו כאשר העבודה מושלמת התמונה עדיין מקבלת עיוות מסוים בגלל החזר האור מנייר האלומיניום. לכן בשיגעון המדעים פיתחנו שיטה פשוטה יותר שנותנת תוצאה לניסוי מושלם.


חומרים הדרושים לניסוי:


חומרים לניסוי מגניב באנאפורפוזה

כוס פלסטיק שקופה ללא דוגמה או ציור.

כפית קפה או שוקו.

מים קרים.



צפו בסרטון להסבר איך לחשוף את ברכת ראש השנה האישית שלכם




מה עושים?

מדפיסים את הברכה לחצו להורדה

שנה טובה שיגעון המדעים 2022
.pdf
Download PDF • 204KB

גוזרים את הברכה מדף הנייר לפי הקו המסומן.

מוזגים מי ברז לכוס.מוסיפים כפית אבקת קפה נמס או שוקו ומערבבים.

מקבלים שיקוי בצבע כהה. נניח את הכוס על הברכה במקום המסומן כאשר הברכה פונה אליכם

נביט על הכוס מהצד, על דופן הכוס (ניתן לשנות את נקודת המבט כדי למקסם את התמונה שמופיעה על דופן הכוס).

זהו

הברכה התלת מימדית מוכנה רק בשבילך.

שנה טובה.


מוזמנים לצלם את התמונה שהתקבלה ולשלוח בקבוצה. השולחים יקבלו תמונה אנאמורפוזית של השם שלהם.



ניסוי באנאמורפוזה של שיגעון המדעים

אוהבים ניסויים? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים

מה המדע

"החזרה" היא תופעה באופטיקה גיאומטרית, המתרחשת כאשר אור פוגע במשטח, וחלק ממנו או כולו מוחזרים אל המרחב בזווית החזרה, כלומר, נוצרת השתקפות

כאשר המשטח אטום לחלוטין, כמו בכוס הקפה שלנו, תיווצר החזרה מלאה של הקרניים הפוגעות. המבנה הגלילי של הכוס מחזיר את האור כמו במראה קמורה

מראה זו מייצרת תמונה מעוות אבל מכיוון שבנינו תמונה בצורה מדויקת הפוכה לתמונת המראה הקמורה. קיבלנו בכוס הקפה תמונה תלת מימדית ללא עיוות.




מה מדע מה זאת השתקפות


אוהבים ניסויים? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים


אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page