top of page

כשכסף ומדע נפגשים מי מנצח? - יום קולומבוס וגילוי אמריקה

מגלה הארצות כריסטופר קולומבוס היה נחוש למצוא נתיב תחבורה ימי ישיר מערבה מאירופה לאסיה, אך מעולם לא עשה זאת. במקום זאת, הוא נתקל באמריקה. אף על פי שהוא לא "גילה" את מה שמכונה "העולם החדש" – אנשים כבר חיו שם – מסעותיו סימנו את תחילתן של מאות שנים של חקר וקולוניזציה של צפון ודרום אמריקה.

כריסטופר קולומבוס והמלכי ספרד

חלוצי עידן התגליות

במהלך המאה ה-15 וה-16 מנהיגים אירופאים שונים מימנו משלחות מחקר במטרה שהחוקרים-מגלי הארצות ימצאו עושר גדול ומרחבי יבשות שטרם התגלו. הפורטוגלים היו בין הראשונים להשתתף במה שכונה בהמשך "עידן התגליות".

החל משנת 1420 ספינות פורטוגליות שייטו לאורך חופי אפריקה כשהם מובילים תבלינים, זהב וסחורות שונות. אומות אירופאיות אחרות בעיקר ספרד היו להוטים לקחת חלק בעושר הבלתי מוגבל של מה שהם כינו "המזרח הרחוק".


עידן התגליות מסעות לגילוי ארצות ואוצרות

מיהו כריסטופר קולומבוס?


כריסטופר קולומבוס בנו של סוחר צמר. נולד ככל הנראה בגנואה, איטליה. כנער קיבל עבודה על ספינת מסחר. הספינה בה עבד טבעה לאחר תקיפה של שודדי ים בשנת 1476. קולומבוס הצעיר הצליח להינצל ולהגיע בעזרת מצוף של קרש עץ לחוף. הוא עשה את דרכו לליסבון שם למד מתמטיקה, אסטרונומיה, קרטוגרפיה וניווט באותה תקופה הוא גם החל להגות את התוכנית שתשנה את העולם לנצח.


כריסטופר קולומבוס

המסע הראשון של כריסטופר קולומבוס

בסוף המאה ה-15 מעבר מאירופה לאסיה היה כמעט בלתי אפשרי דרך היבשה: המעבר היבשתי היה ארוך ומסוכן ודרש מעבר באזורים עוינים מאוימים על ידי פושעים ושכירי חרב.

מגלי הארצות החוקרים הפורטוגליים פתרו את בעיית המעבר היבשתי לאסיה על ידי מסע ימי. הם הפליגו דרומה לאורך החוף המערבי של אפריקה וסביב כף התקווה הטובה.

אבל לקולומבוס היה רעיון אחר: למה לא להפליג מערבה לחצות את האוקיינוס האטלנטי במקום לעקוף סביב ליבשת אפריקה העצומה? ההיגיון של הנווט הצעיר היה נכון אך החישוב המתמטי שלו לקה בחסר. הוא טען שהיקף כדור הארץ קטן בהרבה ממה שהוא בפועל, ובהתאם לטענה זו הוא האמין שמסע בספינה מאירופה לאסיה לא רק אפשרי אלא קל יותר. חישוב היקף כדור הארץ השגוי של קולומבוס הוביל אותו להאמין שהוא יכול להגיע לאסיה על ידי שייט באוקיינוס מערבה ולהגיע ליבשת אסיה מצידה השני. קולומבוס טען ששייט מערבה יוביל אותו ליבשת המתוארת על ידי מרקו פולו: סין, יפן והודו היבשת העשירה בתבלינים ואוצרות.

הוא הציג את תוכניתו בפני מלך פורטוגל אך הימאים הפורטוגליים בעלי הניסיון חשבו שהחישובים שלו שגויים והנתיב שהם מצאו קצר יותר מאשר הנתיב שקולומבוס מתכנן.

הסרט שמי אוקטובר

אך בשנת 1492 מצא קהל אוהד: המלכים הספרדים פרננדו השני מאראגון ואיזבלה מקסטיליה. לאחר מסע שכנוע של כמה שנים הם הסכימו לממן את המשלחת. הם מצאו מכנה משותף בדמות כסף.

קולומבוס רצה עושר ותהילה. פרננדו ואיזבלה רצו את אותו הדבר, יחד עם ההזדמנות להפיץ את הקתוליות לארצות ברחבי העולם. (קולומבוס, קתולי אדוק, התלהב באותה מידה מאפשרות זו).

המלכים הספרדים פרננדו השני מאראגון ואיזבלה מקסטיליה
המלכים הספרדים פרננדו השני מאראגון ואיזבלה מקסטיליה

החוזה של קולומבוס עם שליטי ספרד הבטיח כי בתמורה להצלחת מסעו להגיע ליעד הנכסף - הודו ולהביא את אוצרותיה, הוא יוכל לשמור 10% מכל עושר שימצא, יחד עם תואר אצולה ולהתמנות למושל של כל ארץ שיגיע אליה. בנוסף הוא יהיה זכאי ל-10% מכל ההכנסות מהקרקעות החדשות לנצח.

החוזה הזה יכול להסביר מדוע קולומבוס המשיך לטעון עד מותו כי לא גילה יבשת חדשה אלא הגיע להודו. שהרי כל זכויותיו היו מבוטלות.




לאן הגיעו ספינותיו של קולומבוס?


ב-3 באוגוסט 1492 הפליגו קולומבוס וצוותו מספרד בשלוש ספינות: נינה, פינטה וסנטה מריה. ב-12 באוקטובר עגנו הספינות – במקום שקולומבוס חשב שהוא איי הודו המזרחית אך למעשה הם הגיעו לאחד מאיי הבהאמה, ככל הנראה לסן סלוודור.

בעקבות הספוטניק נחיתת האדם הראשון על הירח

במשך חודשים הפליג קולומבוס מאי לאי במה שאנו מכירים כיום כאיים הקריביים, וחיפש את "הפנינים, האבנים היקרות, הזהב, הכסף, התבלינים וסחורות אחרות" שהבטיח לפטרוניו הספרדים, אך לא מצא הרבה. בינואר 1493, כשהוא משאיר מאחוריו כמה עשרות אנשי צוות ביישוב מאולתר בהיספניולה (כיום האיטי והרפובליקה הדומיניקנית), הוא עזב לספרד.

קולומבוס ניהל יומן מפורט במהלך מסעו הראשון. ביומנו של כריסטופר קולומבוס בין ה-3 באוגוסט 1492 ל-6 בנובמבר 1492, נכתב הכל: החל מחיות הבר שפגש, כמו: דולפינים וציפורים, דרך מזג האוויר ועד מצבי הרוח של צוותו. באופן מטריד יותר, הוא גם תיעד את רשמיו הראשוניים מתושבי המקום ואת טיעונו מדוע יש לשעבדם.

הילידים שפגש קולומבוס במסעו הראשון למציאת הנתיב להודו היו האטיים. קולומבוס קרא להם "אינדיאנים" מכיוון שהוא האמין שהוא הגיע לאסיה, וכי האיים הקריביים הם חלק מהודו שבלטינית נקראת אינדיה (India) ולכן קרא לילידים אינדיאנים.

האטיים היו אנשים ידידותיים וקבלת הפנים שלהם לקולומבוס הייתה חמה. הם סיפקו לו מזון ומים, והם לימדו אותו על התרבות והמנהגים שלהם. הם חיו באוהלים עשויים מוטות עץ ועלים, הם עסקו בחקלאות, דיג וציד.

עם זאת, היחסים בין האטיים לספרדים התדרדרו במהירות. הספרדים היו חסרי רחמים כלפי האטיים, והם החלו להרוג אותם ולשבות אותם ולהתייחס עליהם כעבדים. בסופו של דבר, האטיים נכחדו כמעט לחלוטין.

הגילוי של האטיים על ידי קולומבוס היה אירוע מכונן בתולדות האנושות. זה היה הקשר הראשון בין העולם הישן לעולם החדש, וזה הוביל לגילוי של יבשת חדשה לגמרי.




מי זה אמריגו וספוצ'י והאם הוא קשור לאמריקה?


בניגוד למצופה היבשת שהגיע אליה קולומבוס לא נקראה על שמו וזאת מהסיבה שקולומבוס היה בטוח שהוא הגיע לאסיה ולא היה מוכן אפילו ברמה התיאורטית להסכים לאפשרות שאולי מדובר ביבשת חדשה.

הראשון שהסיק שהיבשת שהגיע אליה קולומבוס אינה אסיה, אלא יבשת חדשה שלא ידעו על קיומה קודם היה מגלה ארצות קרטוגרף וסוחר איטלקי בשם אמריגו וספוצ'י.

באחד ממסעותיו גילה וספוצ'י כי האזור שנקרא כיום דרום אמריקה הרבה יותר גדולה ממה שחשבו קודם. תגלית זו שכנע אותו כי מדובר ביבשת חדשה ולא הודו. טענה זו הייתה חדשנית ונועזת היות ומגלי הארצות שיצאו מאירופה וחצו את האוקיינוס האמינו בעקבות קולומבוס כי הם הגיעו ליבשת אסיה.

כל זה לא היה מועיל לולא החליט פרופסור גרמני לגיאוגרפיה מרטין ולדזמילר לרשום על המפה שפרסם את השם אמריקה על היבשת החדשה. מפה זו הידועה בשם מפת ולדזמילר מילאה תפקיד מכריע בפופולריות של השם והפכה אותו בהדרגה לשם המקובל של היבשת.


מפת ולדזמילר המפה הראשונה של יבשת אמריקה


אוהבים ניסויים ? נסו את ערכות המדע של שיגעון המדעים


יום קולומבוס יום גילוי אמריקה


ה-12 באוקטובר נחגג כיום קולומבוס בחלקים רבים של אמריקה. זאת כדי להנציח את מסעו ההיסטורי של כריסטופר קולומבוס.

הפעם הראשונה שיום קולומבוס נחגג בארה"ב היה בשנת 1892, שהיה יום השנה ה-400 להגעתו של קולומבוס ליבשת אמריקה. יום זה משמש תזכורת להשפעה העמוקה של מסעותיו של קולומבוס על ההיסטוריה והתרבות של חצי הכדור המערבי.

בשנים האחרונות התעוררו ויכוחים ומחלוקות סביב יום קולומבוס כאשר המתנגדים מבקשים להציב פרספקטיבה מאוזנת יותר ליום זה, המכירה בפגיעה בעמים הילידים של אמריקה ומכירה בעוול שנעשה לילידים מהיום שבו נחתה כף רגלו של קולומבוס על אדמת אמריקה. כשמטרתו לעשוק את אוצרות הארץ ולשעבד את הילידים כשהוא רואה בהם עם של עבדים שימלאו את כל רצונותיו. בעקבות כך מספר מדינות שינו את שם החג ל"יום העמים הילידים" או "יום המגלים" כדי להכיר במורכבות ההיסטורית של גילוי אמריקה על ידי האירופאים.



הספינות של קולומבוס


אחד הדברים שעזרו לקולומבוס להגיע להישגים שלו, הוא צי הספינות בהן הוא יצא למסע. קולומבוס בחר בספינות המתקדמות ביותר באותה התקופה אותם פיתחו הפורטוגליים. הפורטוגליים הכניסו שיפורים רבים בספינות:

1. ספינות בעלות יכולת ציפה גבוהה. הספינות נבנו מעץ אורן ואלון עצים קלים וחזקים שאפשרו לספינה להיות קלה יותר ומהירה יותר.

2. עיצוב הספינה נתן לה יתרון שייט במים רדודים כך שהיא אפשרה לקולומבוס שייט בקרבת החוף.

3. מפרשים מתקדמים, קולומבוס שילב 2 סוגי מפרשים מפרש מרובע המסורתי שאפשר בתנאי רוח טובה לצבור את מירב הרוח ומפרש לטיני של ספינות מסוג הקרבלה מפרש זה הוא בצורת משולש ועשוי מבד קל מאוד ומאפשר תמרון בזמן סערה או במים רדודים בהם הרוחות מגיעות מכמה כיוונים.






ניסוי צף או שוקע


כדי להבין טוב יותר את משמעות הציפה ואיך חפץ יכול לצוף והאם ציפה קשורה למשקל נעשה מספר ניסויים. מה צריך לניסוי:

2 כפות קמח

2 כפות מים

חצי כפית שמרים יבשים/טריים

כפית סוכר

כוס מים או קנקן




מה עושים בניסוי: נערבב את החומרים עד שנקבל בצק גמיש ולא דביק שנוח ללוש אותו ניצור מהבצק כדור בדיקה ראשונה: נניח את כדור הבצק בתוך קנקן מים ונבדוק אם הוא צף או שוקע בדיקה שנייה: נוציא את הכדור מהמים ונשאיר אותו לתפוח חצי שעה-שעה ועכשיו נניח שוב את כדור הבצק בתוך קנקן המים ונבדוק צף או שוקע?

מה קרה בניסוי?

זה ניסוי מגניב מקורי וייחודי שמסביר בצורה מדהימה את המשמעות של ציפה. המשתנה המשמעותי של ציפה הוא לא משקל אלא צפיפות! כמות הבצק לא השתנתה בין בדיקה ראשונה לשנייה לא הוספנו או החסרנו בצק. אותו כדור בצק ששקע בבדיקה הראשונה לאחר כשעה בבדיקה השניה הוא צף. למרות שכדור הבצק בבדיקה השנייה נראה גדול יותר הוא צף ולא שקע. כיצד נוכל להסביר זאת?

מכיוון שהבצק תפח גם הנפח שלו גדל. נפח הבצק גדל ללא הוספת חומר נוסף, כך שהצפיפות שלו ירדה. עכשיו צפיפות הבצק קטנה מצפיפות המים ולכן הוא צף.

ניסוי זה מבהיר בצורה פשוטה את ההנחה השגויה שמה שקל צף ומה שכבד שוקע. ספינה היא גוף כבד ששוקל טונות אך עדיין היא צפה. ההשפעה על יכולת הציפה של חומר אינה תלויה במשקל שלו אלא בצפיפות. צפיפות היא מושג שמתאר כמות של חומר בנפח. ככול שיש פחות חומר ביחידת נפח החומר פחות צפוף. כדי שחומר יצוף במים צפיפותו צריכה להיות קטנה יותר מצפיפות המים.


לצפייה בניסוי לחצו על הסרטון



ניסוי מעורר מחשבה

לחצו על הסרטון. מה אתם חושבים שהסיבה לתופעה המפתיעה הזו? נסו גם אתם! עשו ניסויים דומים ומצאו מה צף ומה שוקע





אהבתם את הניסוי?! שתפו!

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ שלנו לילדים סקרנים וקבלו תכנים בלעדיים וניסויים שימשיכו לעורר בכם את הסקרנות

bottom of page